Are you going to the mess?

Vad har handväskor och örhängen med hälsa att göra? Många frågor och några svar blir det när två just avklarade mässor om hälsa och träning ska summeras. Här kommer del 1 av mässgenomgången. Del 2 kommer om strax. Frågan som framför allt kräver ett svar är: ”Are you going to the mess?” 

Det var faktiskt så hon sa, den välvilliga damen på pendeltåget som försökte sig på lite trevligt småpratande med den engelskspråkige mannen på väg till Stockholmsmässan i Älvsjö: ”Are you going to the mess?” Han såg lite förvirrad ut innan han fann sig, la huvudet leende på sned och bekräftade hennes antagande – ”Yes, I’m going to the fair”.

För alla som varit på en större mässa är benämningen som ”en röra” egentligen inte så märklig. Det kan vara trångt, varmt och montrar fyllda med produkter och tjänster som egentligen aldrig skulle kunna verka attraktiva men som plötsligt framkallar köpfeber så fort skylten med ”mäss-pris” kan skådas.

De senaste veckorna har jag varit  två olika mässor, ”Allt för hälsan” och ”Svenska Sportmässan”. Den ena som besökare och den andra som utställare. Den ena uppfyllde till stora delar begreppet ”a mess” medan den andra kändes mer genomtänkt och givande. Är så här i efterhand glad att vara utställare på den icke-röriga. Men det var ju inget jag visste på förhand. Ren tur helt enkelt. Men mer om den i del 2 om mina mässäventyr.

Den första mässan jag besökte var ”Allt för hälsan” som öppnade portarna i Älvsjö för fyra dagar i hälsans tecken den 10-13 november. Den marknadsför sig som ”Nordens största hälsomässa”. Just användandet av ordet ”hälsa” tycker jag är intressant. Vad är hälsa? Enligt mässan kan hälsa delas in i fem delar: Träning & Motion, Kropp & Själ, Kost & Energi, Behandling & Relax samt Naturlig skönhet.

Undrar just hur de resonerade när de satt dit ”Naturlig skönhet” som en del av kakan. Motsatsen borde i rimlighetens namn vara onaturlig skönhet vilket leder tankarna till olika typer av skönhetsoperationer, helst à la Michael Jackson. Men hur är det med tandblekning? Kan det räknas som naturlig skönhet? Ja, i alla fall låg det i mässhallen en lång rad människor med läpparna uppspärrade och fick sina tänder blekta med någon typ av ultraviolett ljus. Allt för att göra tänderna så där naturligt vita som de var när vi just fått mjölktänder och ännu inte börjat ägna oss åt onaturliga aktiviteter som att äta, dricka, leva och åldras vilket är tre bra sätt att ändra färgen på sina tänder.

Att det fanns åtskilliga utställare som sålde oljor med mystiska egenskaper eller annan new age-mumbo jumbo är helt okej (eller, egentligen inte, men va fan). Vad jag inte begriper är varför det fanns försäljare av vanliga vinterjackor från tillverkaren Didrikson där. Eller vad ”röstdejtingföretaget” PhoneCafé som ”ger en äkta och intim känsla och kompletterar exempelvis nätdejting” har på en hälsomässa att göra. Och varför var det så många utställare som sålde handväskor och örhängen? Det sista kan jag förresten svara på själv. De fanns där eftersom mässan har så många kvinnliga besökare. Hälsa lockar av någon anledning främst kvinnor och då kan man lika gärna passa på att sälja sånt som kvinnor gillar, typ handväskor. Vi pratar alltså inte handväskor i något speciellt hälsobringande, ekologiskt material eller som är magnetiska eller indränkta i träullsavkok från riktigt gamla japanska Bonsaiträd för evig lycka och skönhet. Vi pratar helt vanliga handväskor!

Och även när utställare faktiskt var inne på hälsoämnet blev det lite tokigt, som ”Hypoxi – den mest effektiva metoden för punktförbränning av fett”. Att hela världen (utom de som kollar på TV-shop) vet att punktförbränning är en myt verkar inte spela någon roll. Enligt Hypoxis hemsida så är den viktigaste aspekten av minsking av kroppsfett  ”optimal blodcirkulation i just den kroppsdelen.” Precis samma argument som försäljarna av Abdominaizer kör med när de säger att om man tränar magmusklerna så kommer kroppen plötsligt bestämma sig för att hämta allt fett till förbränningen från det som finns runt magen.

Eller ta drycken Celsius som enligt reklamen är det lättaste sättet att bränna kalorier eftersom nämnda dryck göra att man förbränner ”upp till 100 kalorier eller mer”. Tycker det är en smått fantastisk beskrivning. ”Upp till 100 kalorier” kan betyda att man förbränner en enda extra kalori extra eller faktiskt ingen alls. ”Upp till” betyder just att det kan vara så mycket som 100 men också betydligt färre. Att man får köra upp till 50 km/t på gatan utanför mitt hus säger inget om min exakta hastighet med bilen. Att Celsius sedan lite listigt har slängt in ”eller mer” är ju helt strålande eftersom att det ger intrycket av att den extra förbränningen startar på 100 och sedan finns det liksom ingen gräns uppåt. Att man dessutom bränner mer av att gå till affären och köpa drycken än den påstådda extraförbränningen säger en del om hur viktig den här drycken är.

I mitt tidigare liv, när jag inte var löptränare på heltid, jobbade jag som konsumentreporter och har skrivit flera artiklar om värdelösa träningsprylar och kosttillskott som lovar viktnedgång. Angående kosttillskott intervjuade jag en gång en nutritionistsom bland annat jobbade åt Svenska olympiska kommittén. Hon sa då: ”om det vore så att de här produkterna verkligen fungerade så bra som tillverkarna påstår skulle de användas på varenda viktminskningsenhet på landets sjukhus och vårdcentraler. Men det gör de inte”.

Det fanns bra delar också på Allt för hälsan. Smarta idéer och vettiga produkter och tjänster. Dessvärre var de i mina ögon oseriösa och helt felplacerade företagen alldeles för många och sänkte trovärdigheten hos de som verkligen var intressanta. Att en utställare på träningsdelen jag pratade med sa att mumbo jumbo-företagen och handväskorna blivit fler de senaste åren borgar inte för att jag kommer tillbaka nästa år. För blir de ännu fler kan man verkligen snacka om ”going to the mess”.

2018-07-03T20:44:44+00:00november 25th, 2011|Näring, Prylar, Trender|0 Comments