Din löptränare – Fredrik Zillén2018-11-29T11:17:37+01:00

Din löptränare – Fredrik Zillén

BAKGRUND OCH UPPDRAG I URVAL

  • Professionell löptränare – specialist på löpteknik.
  • Hållit kurser och utbildningar i effektiv löpteknik för fler tusen löpare.
  • Gjort närmare 5000 tester av löpares energieffektivitet med 3D-kameror och mjukvaran MotionMetrix där man får exakta svar på hur varje teknikjustering påverkar effektivitet och skaderisk.
  • Skriver specialartiklar om löpteknik åt tidningen Runner’s World.
  • Första tränaruppdraget som 13-åring i friidrottsklubben Huddinge AIS.
  • Mångårig klubbtränare i friidrott och triathlon.
  • Tränat/tränar ett flertal olika SM-medaljörer och landslagsmedlemmar i triathlon och friidrott.
  • Utbildar naprapater och sjukgymnaster i skadeprevention och effektivitet genom förändrad löpteknik, bl.a. åt Naprapatförbundet.
  • Kursledare i löpteknik för totalt minst ett par tusen deltagare.
  • Mycket erfaren föredragshållare och ledare av olika event.
  • Startat en helt ny friidrottssektion i Nacka med i dag hundratals aktiva.
  • Krönikör och produkttestare i tidningen Outside Träning.
  • Ledare under sex år för “Träningskvällarna vid Sjöhistoriska” då ca 100-400 triathleter tränade tillsammans varje vecka under sommarmånaderna.
  • Lärare i avancerad löpteknik på Kinesiologiskolan.
  • Ledare på ett flertal träningsläger utomlands, främst för triathleter.
  • Uppskattad speaker på tävlingar som Stockholm Triathlon, mm.

UTBILDNINGAR

  • Utbildningar organiserade av Svenska Friidrottsförbundet och Svenska Triathlonförbundet.
  • Certifierad fystränare – Riksidrottsförbundet.
  • Certifierad löptekniktränare: ”Natural Running Form Coach”.
  • Flertalet olika kurser i screening, korrigering av rörelser, muskelaktivering, manipulering av bindvävskedjor, osv.
  • Flertalet kurser i muskeltestning och träningskinesiologi.
  • Löpteknikutbildning i regi av Mike Trees – Brittisk f.d. triathlonproffs, landslagstränare och coach för flera olympier från både Japan och Storbritannien i långdistanslöpning och triathlon.
  • Flera fristående kurser i olika löpteknikpedagogiker som Pose Running och Natural Running.

Några löpare och triathleter som anlitat Fredrik:

Sophia Sundberg, Friidrottslandslaget, ultradistans, bland annat svensk rekordhållare på 6-timmarslöpning. 
Pontus Lindberg
, SM-guld Ironmandistans. Slog nytt personligt rekord på Ironmanlöpning med över 6 minuter (från 2.54 till 2.48) efter teknikjusteringar från Fredrik.
Emma Igelström, f.d. elitsimmare med VM-guld och världsrekord på meritlistan. Nu triathlet som kvalat till Ironman Hawaii.
Frida Södermark, Friidrottslandslaget, ultradistans, VM, EM och SM-medaljer.
David Näsvik, SM-guld Ironmandistans, SM-guld duathlon, SM-silver triathlon långdistans.
Emma Graaf, SM-guld triathlon långdistans, 2xSM-silver triathlon långdistans.
Antti Antonov, Vinnare Ö till Ö 2011, Europamästare (H45) Ironmandistans, SM-brons Ironmandistans, 5:a Ironman Hawaii (H50) 2015.

Förutom att träna idrottare på högsta nivå har Fredrik stor erfarenhet av att träna barn, ungdomar och motionärer på alla nivåer.

Se fler citat!

”Jag känner mig 25-30 kg lättare nu än innan kursen när jag springer!”

Martin, kursdeltagare
Se fler citat!

NYTT PÅ BLOGGEN

FACEBOOK

Det var många som gillade och sparade övningen från @pernillapt jag delade häromdagen. Tar därför och delar en till, speciellt som hon i det här klippet har använt sig av en sån otrolig snygg, vältränad och trevlig person som modell. Från ett av våra pass ihop. Vill du se hur man kan göra den med en fot på en låda (som nämns i hennes text) kan du kolla några veckor bakom bland mina inlägg där jag visar hur den ser ut. Om du undrar varför du ska göra övningen som löpare vill gap påminna om att muskler på insida lår är jätteviktiga för att hålla dig upprätt vid landning och att en överväldigande majoritet av de jag testar med mina 3D-kameror faller ut med knäna när de landar. Ofta pga brist på styrka i insida lår. Repost from @pernillapt - Bra variant på ”Copenhagen Hip Adduction”…*Att förbättra sin kapacitet i ljumskområdet är nåt som många idrottare bör lägga lite mer tid på.Kanske ffa om idrotten man utövar innehåller riktningsförändringar.(Perfekt för många padelspelare…🎾)Dessutom får bålen arbeta hårt! *I den vanliga ”Copenhagen-övningen” kan man uppleva obehag runt knät när övre benets fot är på en bänk. Ökar man understödsytan för det övre benet kan man tycka att övningen känns för lätt.*Denna variant utförd av @fredrikzillen kan vara ett skönt alternativ att testa. I Fredriks fall hittade vi lagom belastning med två gummiband.🤩Prova dig fram till rätt belastning. *Kör 2-3 set, med 8-12 reps. ... Läs merSe mindre
Öppna Facebook

NYHETSBREVET

Missa inga blogginlägg eller erbjudanden.

Prenumerera genom att skriva in din e-postadress här nedan: