Så kan en vanlig teknikinstruktion ge sämre löpsteg

”Fötterna ska röra sig som ett hjul och man ska landa på framfoten”. Så brukar det låta. Men kan du gissa vilken av de två landningarna på bilden längst upp som kom vid tanken ”framfot/hjul” och vilken som kom efter tvärt-om-instruktionen ”Landa mer på hälen och gör inget hjul”?

Har tidigare skrivit ett längre blogginlägg om hur ”spring mer på hälen” i vissa fall kan ge ett effektivare löpsteg, något belyser hur dumt där är att säga samma sak till alla löpare (Så kan “landa på hälen” vara en bra instruktion). Kom att tänka på det nyligen då jag hade besök av en löpare som hört det inledande citatet om hur fötterna ska röra sig som ett hjul och att man bör sträva efter att landa på framfoten när man springer. Resultatet var att han landade 21,4 cm framför sin tyngdpunkt. Sa åt honom att landa mer på hela foten och mindre på framfoten vilket direkt resulterade i upplevd lägre ansträngningsnivå och landningar rejält längre in under kroppen som även blev mätbart mer energieffektivt. Visade sig dessutom att han försökte göra en hjulrörelse med foten (”för det har jag hört att man ska göra”). Denna löpare, och typ alla andra som försöker göra en hjulrörelse, sträckte fram foten för att sedan dra den bakåt för att få till cirkelrörelsen. Sa åt honom att sluta med hjulrörelsen. Resultatet, tillsammans med ”spring INTE på framfoten” gjorde att nu var 12,3 cm framför tyngdpunkten vilket gav 5 stjärnor av MotionMetrix jämfört med 1 stjärna han fick när han försökte springa på framfoten och röra fötterna som ett hjul.

Jag säger inte att det är dåligt att landa på framfoten eller att föreställa sig hur fötterna rör sig om hjul. Det kan bli jättebra. Min poäng är det ska gärna kan bli dåligt och att löpare som landar för långt framför sig kan få ordentliga förbättringar av motsatta instruktioner. Man måste se till till varje individ. Dessutom – fötter rör sig sällan som ett hjul. I alla fall om man med ”hjul” menar att foten rör sig i en cirkel och dras bakåt i förhållande till marken före landning. Foten går mer vertikalt ner mot marken, inte bakåt, medan kroppen rör sig över foten.