Startsida2019-10-02T14:22:46+00:00

Med stor vana att jobba med löpare på alla nivåer – från nybörjare till landslagsmedlemmar

BOKA DIREKT

Eller läs mer på respektive avdelning nedan:

Välkommen till Löpteknikpodden!

Första avsnittet på min podd är ute nu. Välkommen till en värld av löptekniknörderi på absolut högsta nivå.

Till podden
Snabb & Stark

Löparresa till Kilimanjaro februari 2020

Vill du ha ett minne för livet? Då är det bara att hänga med mig på löparresan till Tanzanias där du får massor av upplevelser och en hel del löpning inklusive Tanzanias största löparfest Kilimanjaro halvmarathon (eller maraton) med ca över 10 000 deltagare där majoriteten är glada amatörer som är där för upplevelsen, inte snabba tider.

Läs mer om resan här

”Det ska inte kännas som om man springer utan som om man mest bara åker iväg av sig själv”

Fredrik Zillén

Sprang 20 sek/km snabbare i snitt på exakt samma puls som vanliga långpass. Evigt tacksam!

Alberto, mindre än ett dygn efter en gruppkurs i effektiv löpteknik

”Jag har haft kronisk benhinneinflammation i flera år och inte kunnat springa mer än två gånger i veckan. Nu känns det ingenting”.

Fredrik F, två veckor efter kurs.

Vi sänkte km-tiden med 40 sek!! Och när vi kom in var vi piggare än vanligt båda två.

Olle och Lena dagen efter en gruppkurs

Långpasset i lördags, 23 km, gick med ca 20 sek/km snabbare snittfart än vanligt på långpass.

MotionMetrix-kund efter en analys och korrigering

När vi övade på att springa i uppförsbacke var det nästan som trolleri – så lätt gick det jämfört med hur det brukar kännas!

Kursdeltagaren Vilma

”När du lärde mig rotera höften försvann knäproblemen direkt”

Hans, efter test och korrigering med MotionMetrix
Se många fler citat här!

FACEBOOK

Det är rätt vanligt att löpare jag träffar har stora laterala krafter, dvs att deras tyngdpunkt rör sig lite långt och snabbt i sidled vilket framför allt kommer av lite svajiga landningar då höfter och knän inte riktigt kan hålla emot vilket skapar en instabilitet och läckage av energi i sidled. ”Jaha, då ska jag väl stärka knäna”, brukar många säga när de dessutom kan se på värdet för deras ledbelastning att det är lite för höga sido- och skruvkrafter som är potentiellt skadeframkallande. Tja, visst kan man stärka muskler som stabiliserar lite här och där i kroppen. Men en viktig nyckel är rörelsen i axelleden som för väldigt många är allt för begränsad. I stort sett varje dag (ofta flera gånger om dagen) ser det ut som på den här bilden. Först är det rätt höga sidokrafter (stor, vit pil). Men när jag visat hur de ska röra armar/axlar hamnar värdet för laterala krafter på i stort sett perfekt i den gröna zonen (turkos, liten pil). Det enda jag har sagt till denna löpare mellan de två testerna är alltså lite om armar/axlar. Så bara för att det är höga sidokrafter som ökar belastningen i höfter och leder och ger energiförluster är det alltså inte i knäna och höfterna svaret sitter utan mycket högre upp. Typ som det mesta med löpteknik. Man struntar i symptomen och adresserar huvudproblemet, som ofta sitter någon annanstans, så löser sig mycket av sig själv.
#löpning #löpteknik #löpträning #löpcoach #löparglädje #löpningärlivet #fredrikzillen #springsnabbare
...

View on Facebook

NYHETSBREVET

Missa inga blogginlägg eller erbjudanden.

Prenumerera genom att skriva in din e-postadress här nedan:

”Få människor är så pålästa och inspirerande. Bästa föreläsaren, alla kategorier.”

MER OM FÖRELÄSNINGAR!