Bot mot löparknä

Tar tillbaka rubriken direkt. Nej, det här är ingen mirakelmetod som gör att allas löparknä försvinner på en gång. Men för ganska många kan det ge lindring ganska omgående eller till och med göra så att du slipper problemen. Instruktionsfilmen hittar du längst ner. Men läs texten också då det finns lite extrainstruktioner där.

Löparknä är en inte så kul åkomma. Det är en ganska vass smärta på utsidan av knät som gör att när den väl slår till är det i det närmaste omöjligt att fortsätta springa. I regel dyker smärtan upp en bit in i ett löppass och blir bara värre om du inte slutar springa.

Orsaken till varför man drabbas kan variera en hel del. Våra kroppar är så finurligt konstruerade att de på alla möjliga och omöjliga sätt försöker hitta vägar att lösa problem som uppstår. Det betyder att någon del inte funkar kommer hjärnan att ringa in en vikarie som gör jobbet istället. Men då vikarien egentligen har andra arbetsuppgifter kanske en annan vikarie måste kliva i och hjälpa den första vikarien med vad den nu hade som huvuduppgift. Till slut får man ont någonstans, men ganska ofta inte alls där problemet började utan där någon vikarie har ställt till det för sig eller för en kompis. Ordet ”kedjereaktion” beskriver rätt bra hur det hela funkar.

Att du får löparknä har alltså inte så mycket med dina knän att göra. Råd om att stärka knäna för att bota det här är ganska meningslösa. Istället sitter det oftast i höft/rumpa, precis som så väldigt många andra löparåkommor. Jag hade själv väldigt stora problem med löparknä för typ 30 år sedan. Fick en del ”goda råd” och antiinflammatoriska piller av en läkare. Inte hjälpte det. Försökte med många olika övningar och även ilägg i skorna, men det blev liksom aldrig helt bra. Till viss del, förstår jag nu, handlade det om min löpteknik (jag sprang tekniskt sett väldigt illa på den tiden) men det var det aldrig någon som sa något om. Till slut var det en kvinna med massageutbildning som visade mig en övning. Är inte säker på att hon visade den exakt som jag gör den idag då jag det var länge sedan och jag tror att jag har modifierat den lite efter eget huvud. Hur det nu är är har jag aldrig haft problem med löparknä sedan dess. I början hade jag lite småkänningar då och då men då såg jag bara till att göra den här övningen så gick det över rätt kvickt.

Sedan den dagen har jag visat och rekommenderat övningen till en stor mängd löpare. En del blir inte hjälpta alls men ganska många blir det. En del kan ha haft stora bekymmer i flera år (och betalat en halv förmögenhet till naprapater) men som på mycket kort tid blir helt besvärsfria.

Det är rätt vanligt att naprapater och sjukgymnaster visar varianter på den här övningen, men då i regel med rakt ben och att man trycker höften rakt ut från kroppen (du fattar vad jag menar när du sett filmen). Men här är det viktigt att du lägger in det bakre knät i knävecket på benet framför och att du går ganska rakt ut åt sidan men ändå har som en liten, liten skruvning. Prova gärna att göra den med rakt ben och att gå rakt ut så känner du skillnaden.

Släng gärna in extra styrkeövningar för rumpan så hjälper du till att lösa problemet extra snabbt och bra.

ps. Stretching handlar egentligen i regel inte om att förlänga muskler, som en del tror. Men då man får en påvisbar effekt av rörligheten av olika rörlighetsövningar där stretch, statisk och dynamisk, ingår så använder jag det ordet. Ungefär som att man inte blir trött av mjölksyra, men då mjölksyra är en bra markör för kemiska saker som händer i kroppen och som gör att man blir trött tycker jag det är okej att säga ”akta dig för mjölksyra” även om det inte är själva mjölksyran som är problemet egentligen.

 

2018-09-19T21:27:25+00:00mars 26th, 2015|Skador, Styrka & rörlighet|0 Comments